marker
1044 Budapest, Fiumei út 14.
email
arz.bt@upcmail.hu

Fontos változások lépnek életbe a bankolásban, a vonatkozó európai uniós irányelv számos pontja lép hatályba szeptember 14-től. Ez a változás érinti a mindennapi pénzügyek intézését is, viszont az internetes kártyás fizetési mód egyelőre még a megszokott marad – közölte az Erste Bank.

 

Szeptember 14. után módosulhat az internetbanki belépés folyamata és akár az 5000 forint alatti érintéses fizetések esetén is kérhetnek PIN kódot a boltokban.

Továbbá az internetbanki belépéshez sem lesz elég a felhasználónév és a jelszó, a bankok mobilos azonosítás formájában akarnak meggyőződni arról, hogy valóban ügyfelük kívánja- e használni a szolgáltatást. Emiatt érdemes lesz mindenkinek ellenőrizni, hogy jó telefonszámot adott –e  meg ill. azt is, hogy a saját nevén szerepel – e az adott telefonszám.

Az erős azonosítás bevezetésével változik az érintéses fizetések rendszere is. Eddig az 5000 forint alatti érintéses fizetéseknél nem kérték a PIN kódot, viszont szeptember 14. után előfordulhat, hogy kelleni fog. Sőt, ami már biztos, hogy minden ötötdik érintéses fizetés, vagy 150 euró (mintegy 48.000 forint) összegű érintéses fizetés után (a több kisebb értékű fizetés összege összeadódik) a banknak meg kell győződnie arról, hogy valóban a tulajdonos használja a kártyáját – vagyis PIN kódot kell kérnie.

Ha időközben volt nagyobb összegű PIN-kódos vásárlás vagy készpénzfelvétel, akkor az azonosításnak minősül, és a számlálás újraindul.

A hónap közepétől jön a nyitott bankolás is, ami annyit jelent, hogy a bankoknak biztosítaniuk kell, hogy az ügyfeleik engedélyt adhassanak külső szolgáltatóknak a számlához való hozzáférésre.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ügyfelek egyszerűbben tudják majd intézni a pénzügyeiket. A kidolgozott webes vagy mobilos alkalmazások segítségével ugyani elkérhetik a számlaszámot, majd engedélyt kérnek arra, hogy megismerjék a számlaegyenleget, akár a teljes számlatörténetet, sőt arra is, hogy megbízásokat fogadjanak és kezeljenek, vagyis az ügyfél megbízásából utalást kezdeményezzenek annak számlájáról.

Az ügyfél maga döntheti el, hogy kivel oszt meg adatot, őt megkeresni pedig csak olyan szolgáltatók jogosultak, akik rendelkeznek a Magyar Nemzeti Bank (MNB) engedélyével.

Az internetes kártyás fizetés módja egyelőre nem változik. Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa szeptember 10-én további 12 hónap felkészülési időt engedélyezett a szolgáltatóknak az erős ügyfélhitelesítés bevezetésére. Jövő szeptembertől már az internetes vásárlásoknál sem lesz elegendő a bankkártya adatait ismerni (kártyaszám, név, lejárat és a hátsó oldalon lévő három számjegyű CVV/CVC-kód), a banknak ebben az esetben is meg kell győződnie arról, hogy valóban a tulajdonos használja a kártyát, például egy, a mobiltelefonra küldött ellenőrző kód megadásával.

 

Ha a blogban megjelent írással kapcsolatban kérdése merül fel vagy a témában pontos információkra lenne szüksége, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, szakértő kollégáink a segítségére lesznek!

Nézze meg könyvelés szolgáltatásunkat >>>