marker
1044 Budapest, Fiumei út 14.
arz.bt@upcmail.hu

Gyakran előfordulhat, hogy a szolgálati időről igazolásra lesz szükségünk (hatósági bizonyítvány). Vagy egyszerűen csak szeretnénk biztosak lenni abban, hogy a munkáltató rendben teljesítette a bejelentési kötelezettségét foglalkoztatásunkkal kapcsolatban. Az is előfordulhat, hogy csak szeretnénk megtervezni a későbbi életszakaszunkat és meg akarjuk ismerni az ehhez szükséges adatainkat.

Napjainkban már egyre többen ismerik a nyugdíjbiztosítási feladatot ellátó igazgatási szervek által folytatott adategyeztetési eljárás célját és folyamatát, azaz a születési év alapján képzett ütemterv szerinti adategyeztetést a biztosítottak, ill. a volt biztosítottak szolgálati idejéről. Olyan is megtörténhet, hogy akár a fenti okokból kifolyólag, soron kívül szükségessé válhat a szolgálati idő igazolása egy-egy időszakra, vagy akár az egész életpályára vonatkozóan.

Ilyen esetben kérhető a hatósági bizonyítvány kiadása a kérdéses szolgálati időről.

Első körben az 1955-59. között született személyeket érintette a hivatalból történő adategyeztetési eljárás. Mostanra viszont már az 1964-69. között születettek adategyeztetésnél tart az eljárás, így legközelebb ez a korosztály következik az egyeztetésben.

Az egyeztetési eljárás során a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv részletes kimutatást küld az általa nyilvántartott következő adatokról:

• biztosításban töltött időszakok, egyéb szolgálati idő, nő esetén nők negyven év jogosultsági idővel igényelhető nyugellátásához elért jogosultsági idők,
  • a foglalkoztató adatai,
  • az 1987. december 31-ét követő időszakra vonatkozó nyugdíjjárulék-köteles kereset, jövedelem,
  • az 1987. december 31-ét követő időszakra vonatkozóan a foglalkoztató által levont, befizetett nyugdíjjárulék, és
  • azok a szolgálati időnek minősülő időszakok, amelyek után nem történt járulék-, illetve nyugdíjjárulék-fizetés.

Az egyeztetésnél az érintett személy az esetleg hiányzó adatokra vonatkozóan észrevételt tehet, dokumentumokat nyújthat be.

Kérelmet nyújthatnak be azok a személyek, akiket nem érint a hivatalból indult adategyeztetési eljárás (1955. előtt született személyek). Az eljárás költség- és illetékmentes.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény 96/E §-a szerint a biztosított, volt biztosított megszerzett szolgálati idejéről, a nők negyven év jogosultsági idővel történő kedvezményes nyugellátásához szerzett jogosultsági idejéről, és az adategyeztetési eljárás során közlésre kerülő további adatairól hatósági bizonyítvány kiállítását kérheti.

Amennyiben a hivatalból történő adategyeztetési eljárás találkozik a hatósági bizonyítvány kéréssel, mert azt olyan személy nyújtja be, aki a nyilvántartásban nem szereplő szolgálati idő, jogosultsági idő elismerését is kéri, vagy életkora miatt (1955-től született) a hivatalból indított adategyeztetési eljárásba tartozik, de az egyeztetés még nem történt meg, úgy a két eljárás egyesül. Ilyenkor az adategyeztetési eljárás teljes egészében lezajlik, viszont hatósági bizonyítvány kiadása iránti eljárás felfüggesztésre kerül.

Ha a blogban megjelent írással kapcsolatban kérdése merül fel vagy a témában pontos információkra lenne szüksége, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, szakértő kollégáink a segítségére lesznek!

Nézze meg könyvelés szolgáltatásunkat >>>