marker
1044 Budapest, Fiumei út 14.
email
arz.bt@upcmail.hu

Az ajándékutalványok használatából eredő különleges helyzetek akár vétlen adóhiányhoz, így adóbírsághoz és késedelmi pótlék kockázatához is vezethetnek. A január óta hatályban lévő áfaszabályok ugyanis, még mindig nem részletezik kellő mértékben az utalványok használatát.

2019 januárjától új, közös szabályokat vezettek be az EU minden tagállamában az utalványok áfakezelésére. Ezek a szabályok szétválasztják az egyféle (pl. könyvutalvány) és a többféle termékre beváltható utalványokat (pl. egy üzletlánc bármilyen termékére beváltható utalvány).

Egycélú vagy többcélú ajándékutalványok

Az áfa rendszerében teljesen eltérő a két típus kezelése a kibocsátó cégek, a beváltóhelyek és az utalványforgalmazók számára.

Amennyiben egycélú utalványokat szeretnénk átruházni, akkor ne felejtsük el, hogy az minden lépésben áfaköteles. Azaz olyan mintha az érintett terméket értékesítenék. A beváltáskor a beváltóhely a terméket nem a termék tényleges vevőének számlázza ki, hanem az utalvány kibocsátójának.

Ezzel szemben a többcélú ajándékutalványok átruházása áfakörön kívüli és a beváltóhely a terméket a tényleges vevőnek számlázza ki. Az utalványt pedig gyakorlatilag úgy kezeli, mintha készpénzt kapott volna.

Azonban azt pontosan meg kell határozni, hogy egy adott utalvány egycélú vagy többcélú. Ez ugyanis nem minden esetben egyértelmű.

Például egy könyvutalvány is lehet többcélú utalvány, amennyiben a hagyományos könyvön kívül például poszterre vagy zenei CD-re is beváltható a könyvesboltban. Ugyanakkor egy bútoráruházban bármilyen termékre beváltható utalvány is egycélú, ha egyértelmű, hogy csak az általános, 27%-os áfakulcs alá tartozó termékek kaphatók a bútoráruházban” – tette hozzá Földes Balázs.

A Crowe FST szenior menedzsere hozzátette: a legtöbb beváltóhelynek például gondot okoz a helyes számlázás olyankor, amikor a vevő részben utalvánnyal, részben pedig készpénzzel fizet. Ilyenkor előfordulhat, hogy az addigi számlázási gyakorlatoktól teljesen eltérő ügymenetet kell követnie a cégeknek. Például egy terméket kétfelé kell számlázni, egy részét a vevőnek, egy részét pedig az utalvány kibocsátójának. Ráadásul a pénztárgépben történő szerepeltetés is problémás, mivel a mai pénztárgép-logika nem tökéletesen alkalmas az olyan speciális szituációk helyes rögzítésére, mint a részben áfás (készpénzzel rendezett vételár rész), részben áfakörön kívüli (utalvánnyal rendezett vételár rész) a tranzakció.

Mit mond az EU?

„Az EU irányelvből nem olvasható ki teljeskörűen, amit az adózónak tudnia kell. Így az irányelveket a magyar jogba beépítő törvények sem térhetnek ki minden esetre. Így viszont a vállalkozásoknál kialakulhat helytelen adminisztratív gyakorlat, mely akár adóhiányhoz is vezethet. Az adóhiány pedig csak növelheti az adóbírság és a késedelmi pótlék kockázatát” – hangsúlyozta a Crowe FST szakembere. Földes Balázs szerint, ha egy adózó utalványokat használ – akár kibocsátóként, forgalmazóként, beváltóhelyként vagy akár csak munkavállalók részére kiosztható juttatásként – érdemes felülvizsgálni, hogy a jelenlegi gyakorlata megfelel-e az új jogszabályoknak és a NAV említett értelmezésének. A nem egyértelmű esetek felülvizsgálata során pedig érdemes konzultálni a megfelelő adótanácsadóval.

Ha a blogban megjelent írással kapcsolatban kérdése merül fel vagy a témában pontos információkra lenne szüksége, kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot, szakértő kollégáink a segítségére lesznek!

Nézze meg könyvelés szolgáltatásunkat >>>